Filmrendezői tanfolyam



I. Szemeszter:
    1. előadás – Bevezetés

  • Vizuális történetmesélés
  • A filmprodukció születése, a development
  • A rendezői elképzelés
    2. előadás - A rendező munkája

  • A rendező helye és szerepe a filmgyártás folyamatában
  • A rendező felelősségi köre
  • A rendező feladatai
  • A rendező és segítői, a „hierarchia”
    3. előadás – Dramaturgiai alapismeretek I.

  • A filmötlet
  • logline, pitch, szinopszis, treatment, outline
  • Szellemi ingatlanok, vizuális aspektus
  • A filmes zsánerműfajok
    4. előadás – Dramaturgiai alapismeretek II.

  • A forgatókönyv 3 act struktúrája
  • Fordulópontok
  • Történet íve
  • Akció és érzelmi szál, a történeti POV
  • Szekvenciák
    5. előadás – Dramaturgiai alapismeretek III.

  • Karaktertípusok és változatai
  • Az antagonist-protagonist karakterkettősök sajátosságai
  • Karakter archetípusok
  • Cél, szükség, változás
    6. előadás – Dramaturgiai alapismeretek IV.

  • A konfliktus, mint a dráma forrása
  • Suspense, mcguffin, exposition, payoff
  • Drámai szituációk
  • Jelenetépítés, bit-line és progresszió
  • Subtext
    7. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek I.

  • Az "elemi beállítás", képkivágások: nagytotáltól a szuperközeliig
  • A beállítás típusa
  • Megalapozó beállítás (establishing shot)
  • Determináló shot, karakter shot
  • Inzert
    8. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek II.

  • Kameramozgások
  • Összetett kameramozgások
  • A belső vágás
  • Ritmus és akció
  • A kézikamera
  • Kamera mozgatók (dolly, krán, jimmy, steadycam, autofahrt, motion control, aerial shot)
    9. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek III.

  • Nézésirány, szemmagasság, összenézés
  • Orientáció
  • Karakter-láttatás
  • A közeli
  • A kettős és háromalakos beállítások
  • "3/4-es szög"
    10. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek IV.

  • Filmnyelvtan
  • 33 fokos szabály típusok, kameraszögek
  • 180 fokos szabály, a tengely
  • Filmirányok (Screen direction / balról jobbra)
  • A filmidő sűrítése képben
  • A képkeret elhagyása
  • Familiar image
    11. előadás – Operatőri és világítástechnikai alapismeretek I.

  • Kameratípusok
  • Optika, Lencsék
  • Az objektív látószöge, Mélységélesség, Nagylátószög
  • Normál objektív, Teleobjektív
  • Szelektív fókusz
    12. előadás – Operatőri és világítástechnikai alapismeretek II.

  • Az operatőr feladata
  • Világítás
  • A világítás "hangszerelése"
  • Főfény, gégen, derítés
  • A rendező, az operatőr és kameraman
    13. előadás – Kompozíció I.

  • A vágás és a vizuális átkötés, eye-scan
  • A keret
  • Többteres kompozíciók
  • Előtér és háttér
  • Zárt és nyitott kompozíciók
  • Fókusz és egyszerűség
  • Figyelem fókuszának irányítása
  • Pozíció, mozgás, akció és hang
  • Fény, tónus és szín, szelektív fókusz
    14. előadás – Kompozíció II.

  • Festmény vagy nem
  • Vonalak, formák, tömbök, mozgás
  • A kitüntetett háromszög
  • Egyensúly
  • Head room
  • Dominancia
  • Kompozíciós súly
    15. előadás – Színészmesterség I.

  • Casting
  • Acting
  • Reacting
  • Színészvezetés felvételkor
    16. előadás – Színészmesterség II.

  • Fizikai instruálás
  • Érzelmi szituáció
  • Atmoszféra teremtés
  • Hihetőség
  • Karakterhez beszélés
    17-18. előadás (összevont óra) – Színészvezetés

  • Gyakorlati foglalkozás (helyzetgyakorlatok)
    19. előadás – Kisjátékfilm rendezés I.

  • Kísérleti vagy fikciós kisjátékfilm
  • Formai és stílusbeli szabadság
  • Kisjátékfilm szerkezete
    20. előadás - Kisjátékfilm rendezés II.

  • Kisjátékfilmek elemzése
    21. előadás – Forgatás előkészítés I.

  • A forgatókönyv feldolgozása
    22. előadás – Forgatás előkészítés II.

  • Helyszínkeresés, előkészítés
  • Asszisztensi feladatok
    23. előadás – Forgatás előkészítés III.

  • Jelmez, casting
  • Berendezés, kellék
  • Gyártási terv készítés
    24. előadás – Forgatás előkészítés IV.

  • Storyboard, staging
    25-26. előadás – Forgatás*

  • 2-3 perces kisfilmek forgatása
    27. előadás – Vágási gyakorlat

  • Szempontok a kisfilm összevágásához**
    28. előadás - Kiértékelés**

  • Az elkészült kisfilm kiértékelése

* A forgatás lehet, hogy hétvégén lesz, a forgatandó filmektől függően, ez a forgatás előkészítés során kerül egyeztetésre.

* * A kisfilm összevágását a hallgató otthon végzi, amennyiben nincs rá lehetősége, akkor a vágóhallgatók segítségével készítik el a vágást a filmiskolában.


II. Szemeszter
    1. előadás – Filmesztétika

  • A vizuális történetmesélés története
  • A filmnyelv születése, az orosz iskola
  • A klasszikus hollywoodi elbeszélés
  • Neorealizmus
  • A narratív iskola
    2. előadás - A film formanyelve

  • Fikció és valóság
  • Filmtér és filmidő
    3. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek I.

  • A beállítás típusa
  • Objektív, szubjektív, POV, ansnitt
  • Scene, shot, sequence
  • Eye-level, high és low angle, "dutch" angle
    4. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek II.

  • Felvételi technikák
  • Idő folytonosság, tér folytonosság
  • Kapcsolódás
  • Jelenetrögzítési sablonok (master, triple take)
    5. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek III.

  • A rendező és az operatőr közös munkája
  • Kamera mint kifejezőeszköz
  • Világítás próba
    6. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek IV.

  • Dramatikus jelenet rendezése
  • A szöveg interpretálása
  • A karakter szemszöge
  • Különböző stílus eszközök
  • A próbák feladata, az olvasópróba
    7. előadás – Staging I.

  • A jelenet tere
  • Tengely, akciótengely
  • Staging alapesetek
    8. előadás – Staging II.

  • Kettőnél több szereplős stagingek
    9. előadás – Asszisztensi feladatok I.

  • Alaplisták
  • Diszpós könyv
    10. előadás – Asszisztensi feladatok II.

  • Napi diszpó
  • Gyártási terv
  • Súlyozott költségvetés
    11. előadás – Asszisztensi feladatok III.

  • Csapó
  • Script-napló
  • Kisscript, nagyscript
  • Blikkzűr
    12. előadás – Asszisztensi feladatok IV.

  • Költségvetés
  • Gyártási ütemterv
  • Napi lebontás
  • Felvételi terv
    13. előadás – Jelmeztervező óra

  • A jelmeztervező munkája a filmgyártásban
  • Jelmeztervező irányítása a rendező által
    14. előadás – Díszlettervező óra

  • A díszlettervező munkája a filmgyártásban
  • Díszlettervező irányítása a rendező által
  • Látványtervezés, virtuális tér tervezés
    15. előadás – Stunt kordinátor óra

  • A kaszkadőrszakértő munkája a filmgyártásban
  • Kaszkadőrszakértő irányítása a rendező által
    16. előadás – Videóklip rendezés

  • A videóklip készítés sajátosságai
  • A zeneipar működésének rövid összefoglalója
    17. előadás – Reklámfilm rendezés

  • A reklámfilmrendezés specifikusságai
  • A reklámipar sajátosságai
    18. előadás – Dokumentumfilm készítés

  • A dokumentumfilm rendezés sajátosságai
  • Ismeretterjesztő film
  • Portréfilm, természetfilm, koncertfilm, útifilm
  • Szakértői anyag, kutatási anyag
    19. előadás – Televíziós műfajok

  • One hour tv drama
  • Széria
  • Sitcom
  • Szappanopera
  • Telenovella
    20. előadás – Televíziós műfajok

  • Tévéfilm
  • Sorozat pilot
  • Miniszériák
    21. előadás – Vágáselmélet I.

  • Elmélete, története: Eisenstein, Kulesov, Hitchcock
  • Ritmus
  • Figyelemirányítás
  • Motivált vágás
  • Szekvenciák
  • Montázs
    22. előadás – Vágáselmélet II.

  • A vágó és a rendező együttműködése
  • Vágópontok
  • Nézésirány
  • Dialóg-ritmus
  • Folytonosság
  • Az élesvágás prioritása
  • Vágólista
    23. előadás – Játékfilmes vágás I.


    24. előadás – Játékfilmes vágás II.


    25. előadás – Forgatási gyakorlat I.

  • Szituációk forgatása, ujjgyakorlat

    26. előadás – Forgatási gyakorlat II.

  • Szituációk forgatása, ujjgyakorlat


III. Szemeszter
    1. előadás – Vizualizáció I.

  • A forgatókönyv feldolgozásának lépései
  • A forgatókönyv kipreparálása
  • Vizuális subtext
  • Revizionált felvételi lista
    2. előadás – Vizualizáció II.

  • Beállítási lista
  • Staging, skicc
  • Storyboard
  • Végső rajzos forgatókönyv
  • Vágási lista
    3. előadás – Vizualizáció III.

  • Forgatókönyv kipreparálása házi feladat megbeszélése
    4. előadás – Storyboard készítés

  • A storyboard készítés alapvető szabályai
  • Frame Forge program használata
    5. előadás – Hang I.

  • Felvételi hangmérnök munkája
  • A mikrofonos
  • Mikrofon fajták
  • Hangismeret
  • Akusztika
  • Hangtervezés (sound design)
    6. előadás – Hang II.

  • Utómunka hangmérnök
  • Szinkronstúdió, keverő stúdió
  • Zajválogatás, zörej
  • Hangátírások
  • Reremix
  • Zajcsökkentő rendszerek (dolby, dts)
    7. előadás – Filmzene

  • A filmzeneszerzés sajátossági
  • A dráma zenei feldolgozása
  • Zenefelvétel
  • Konzerv zene
    8. előadás – Filmelemzés

  • Filmzenei stílusok
    9. előadás – Visual SFX I.

  • Bevezetés CGI-munkába
  • Ismertebb szoftverek
  • Morfok és maszkok
    10. előadás – Visual SFX II.

  • 3D animáció
  • 3D modellkészítés
  • Motion capture
  • Composite
  • Camera tracking
  • Render
    11. előadás – Gyártási ismeretek I.

  • A forgatókönyv feldolgozása gyártási szempontból
  • Előzetes gyártási terv
  • Előzetes költségvetés
    12. előadás – Gyártási ismeretek II.

  • Előkészítés
  • Helyszínkeresés
  • A gyártás szereplői
  • Gyártásvezető, location manager
  • Engedélyek
    13. előadás – Gyártási ismeretek III.

  • Technikai unit:
  • Kameracsapat
  • Fővilágosító, best boy, világosítók
  • Fahrtmester
  • Felvételi hangmérnök
  • SFX technika
  • Pirotechnika, fegyvermester
    14. előadás – Gyártási ismeretek IV.

  • Art department:
  • Díszlettervező, kivitelező építész, berendező, kellékes
  • Jelmeztervező, stylist, ruhakivitelező, öltöztetők
  • Egyéb forgatási stáb:
  • Smink-fodrászat, catering, állatok és idomárjaik
  • Vehicle, speciális járművek, transport
    15. előadás – Gyártási ismeretek V.

  • Képi utómunka
  • Muszter
  • Negatív vágás
  • Digitális intermediate
  • A fényelés
  • Megítélő kópia
  • Masterprintek
    16. előadás – Gyártási ismeretek VI.

  • Hang utómunka
  • Hangvágás
  • Utószinkron
  • Zaj-zörej
    17. előadás – Casting, 2nd unit

  • Casting ügynökségek
  • A casting lebonyolítása
  • Casting director
  • Second unit rendezői stáb
  • Akció jelenetek forgatása
  • Inzertek, vágóképek, megalapozó beállítások forgatása
    18. előadás – A producer és a gyártásvezető

  • A rendező és a producer kapcsolata
  • Executive producer, koproducer
  • Associate producer, line producer
  • A rendező és a gyártásvezető kapcsolata
  • Gyártásvezető, felvételvezető, produkciós kordinátor
  • Naplóvezető
    19. előadás – Filmes jog I.

  • Szerzői jogi alapok
  • Filmtörvény
  • Médiatörvény
    20. előadás – Filmes jog II.

  • Filmalkotás jogilag releváns szakaszai
  • Filmgyártás egyes szerződései
    21. előadás – Finanszírozás

  • A pályázati rendszer bemutatása (Filmalap, Eurimages, Mediadesk, stb.)
  • Szponzorok, médiatámogatók és egyéb kommunikációs befektetők
    22. előadás – A film költségvetése

  • Egy filmprodukció részletes költségvetésének bemutatása
  • A költségvetés struktúrája
    23. előadás – Előkészítés – diszpozíciós könyv I.

  • Diszpós könyv készítés
  • Diszpós könyv kategóriák

    24. előadás – Előkészítés – diszpozíciós könyv II.

  • A Movie Magic Scheduling program használata

    25. előadás – Forgatási gyakorlat I.

  • Szituációk forgatása, ujjgyakorlat

    26. előadás – Forgatási gyakorlat II.

  • Szituációk forgatása, ujjgyakorlat

IV. Szemeszter

Gyakorlati szakasz, amelyben a hallgatók szakmai irányítás mellett, de önállóan vesznek részt a filmkészítésben. A hallgatók közösen készítenek el egy kisjátékfilmet, amelyből minden hallgató egy részletet forgat. A hallgatók közösen készítik elő a kisjátékfilm forgatását, lehetőség szerint mindenki részt vesz minden munkafolyamatban. A szemeszter végén kerül sor a kész film elemzésére. A korábbi félévek elméleti előadásainak időpontjában történik a gyakorlati munka, azonban a forgatás várhatóan egész napos elfoglaltság lesz, a hallgatók létszámától függően egy vagy több nap.

Hétről hétre megvalósuló gyakorlati filmes részfeladatok:

1. foglalkozás – Forgatókönyv választás, development

2. foglalkozás – Forgatókönyv preparálás 3. foglalkozás – Storyboard, staging

4. foglalkozás – Alaplisták, gyártási terv, napi diszpó

5 foglalkozás – Helyszínkeresés

6. foglalkozás – Casting

7. foglalkozás – Előkészítés I. – berendezés, kellék

8. foglalkozás – Előkészítés II. jelmez

9. foglalkozás – Próba

10. foglalkozás – Forgatás

11. foglalkozás – Vágás

12. foglalkozás – Hangi utómunka (zaj, zörej, zene)

13. foglalkozás – Kész film elemzése, személyes konzultáció




IV. Szemeszter Tematikája:

Valamint a szemeszter ideje alatt szakmai gyakorlat lesz, amely során a hallgatók az iskolát működtető filmstúdió aktuális projektjeiben vesznek részt.

Saját fejlesztésű kisjátékfilm forgatására is lehetőség van, amennyiben az iskolát működtető filmstúdió megvalósíthatóság és költséghatékonyság szempontjából leforgathatónak ítéli, és amennyiben a projekt alkalmas arra, hogy támogatókat szerezzünk a megvalósításához, illetve alkalmas arra, hogy a kisjátékfilm filmfesztiválokon vegyen részt.



Filmlista:

A tanfolyam profiljából következően elsősorban az amerikai szisztéma szerint készített filmek ismeretét preferáljuk, ugyanakkor az európai filmművészeti alkotások ismerete is nélkülözhetetlen a hallgatók sikeres előmenetele szempontjából.

  • Slumdog Millionaire (2008) Celador Films / Film4 / Pathé Pictures International d.: Danny Boyle, w.: Simon Beaufoy, s.: Dev Patel, Freida Pinto
  • Casino Royale (2006) MGM / Columbia Pictures / Eon Productions / Casino Royale Productions d.: Martin Campbell, w.: Neal Purvis, Robert Wade, Paul Haggis, s.: Daniel Craig, Eva Green, Mads Mikkelsen, Judi Dench
  • Notting Hill (1999) Polygram Filmed Entertainment / Working Title Films / Bookshop Productions / Notting Hill Pictures d.: Roger Michell, w.: Richard Curtis, s.: Hugh Grant, Julia Roberts, Rhys Ifans
  • Titanic (1997) 20th Century Fox / Lightstorm Entertainment / Paramount Pictures d.: James Cameron, w.: James Cameron, s.: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
  • Casablanca (1942) Warner Bros. d.: Michael Curtiz, w.: Murray Burnett, Joan Alison, Julis J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, Casey Robinson (uncredited), s.: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Conrad Veidt, Peter Lorre
  • Se7en (1995) New Line Cinema d.: David Fincher, w.: Andrew Kevin Walker, s.: Brad Pitt, Kevin Spacey, Morgan Freeman


Ajánlott irodalom:
  • Joseph V. Mascelli: The Five C’s of Cinematography: Motion Picture Filming Techniques (Silman-James Press, 1. kiad., 1998. jún.)
    Minden, amit egy rendező és egy operatőr közös munkájáról tudni kell – képekben!
  • Steven D. Katz: Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen (Michael Wiese, 1991. jan. 25.)
    Rendezői alapismeretek a storyboardtól a stagingen és a kameramozgatáson át a vágásig.
  • Szabó Gábor: Filmes könyv – Hogyan kommunikál a film? (Ab Ovo kiadó, 2001.)
    Az első magyar szakkönyv a filmrendezői és operatőri munka alapjairól.
  • Nicholas T. Proferes: Film Directing Fundamentals: From Script to Screen (Focal Press, March 14, 2001)
    Hogyan dolgozza fel a rendező a forgatókönyvet sorról sorra, beállításról beállításra. A vizualizáció és a forgatókönyv preparálás, azaz a filmrendezői munka alaptankönyve.
  • Vagyóczky Tibor: Kézikönyv film- és tévéalkotóknak (Magyar Operatőrök Társasága, 2002.)
    Operatőr biblia


Beiratkozás előzetes bejelentkezés alapján:


Kudor Gyöngyvér +36 70 396 7742


E-mail cím: oktatas@filmiskola.hu