Filmrendezői tanfolyam
I. Szemeszter:
- 1. előadás – Bevezetés
- Vizuális történetmesélés
- A filmprodukció születése, a development
- A rendezői elképzelés
- 2. előadás - A rendező munkája
- A rendező helye és szerepe a filmgyártás folyamatában
- A rendező felelősségi köre
- A rendező feladatai
- A rendező és segítői, a „hierarchia”
- 3. előadás – Dramaturgiai alapismeretek I.
- A filmötlet
- logline, pitch, szinopszis, treatment, outline
- Szellemi ingatlanok, vizuális aspektus
- A filmes zsánerműfajok
- 4. előadás – Dramaturgiai alapismeretek II.
- A forgatókönyv 3 act struktúrája
- Fordulópontok
- Történet íve
- Akció és érzelmi szál, a történeti POV
- Szekvenciák
- 5. előadás – Dramaturgiai alapismeretek III.
- Karaktertípusok és változatai
- Az antagonist-protagonist karakterkettősök sajátosságai
- Karakter archetípusok
- Cél, szükség, változás
- 6. előadás – Dramaturgiai alapismeretek IV.
- A konfliktus, mint a dráma forrása
- Suspense, mcguffin, exposition, payoff
- Drámai szituációk
- Jelenetépítés, bit-line és progresszió
- Subtext
- 7. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek I.
- Az "elemi beállítás", képkivágások: nagytotáltól a szuperközeliig
- A beállítás típusa
- Megalapozó beállítás (establishing shot)
- Determináló shot, karakter shot
- Inzert
- 8. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek II.
- Kameramozgások
- Összetett kameramozgások
- A belső vágás
- Ritmus és akció
- A kézikamera
- Kamera mozgatók (dolly, krán, jimmy, steadycam, autofahrt, motion control, aerial shot)
- 9. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek III.
- Nézésirány, szemmagasság, összenézés
- Orientáció
- Karakter-láttatás
- A közeli
- A kettős és háromalakos beállítások
- "3/4-es szög"
- 10. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek IV.
- Filmnyelvtan
- 33 fokos szabály típusok, kameraszögek
- 180 fokos szabály, a tengely
- Filmirányok (Screen direction / balról jobbra)
- A filmidő sűrítése képben
- A képkeret elhagyása
- Familiar image
- 11. előadás – Operatőri és világítástechnikai alapismeretek I.
- Kameratípusok
- Optika, Lencsék
- Az objektív látószöge, Mélységélesség, Nagylátószög
- Normál objektív, Teleobjektív
- Szelektív fókusz
- 12. előadás – Operatőri és világítástechnikai alapismeretek II.
- Az operatőr feladata
- Világítás
- A világítás "hangszerelése"
- Főfény, gégen, derítés
- A rendező, az operatőr és kameraman
- 13. előadás – Kompozíció I.
- A vágás és a vizuális átkötés, eye-scan
- A keret
- Többteres kompozíciók
- Előtér és háttér
- Zárt és nyitott kompozíciók
- Fókusz és egyszerűség
- Figyelem fókuszának irányítása
- Pozíció, mozgás, akció és hang
- Fény, tónus és szín, szelektív fókusz
- 14. előadás – Kompozíció II.
- Festmény vagy nem
- Vonalak, formák, tömbök, mozgás
- A kitüntetett háromszög
- Egyensúly
- Head room
- Dominancia
- Kompozíciós súly
- 15. előadás – Színészmesterség I.
- Casting
- Acting
- Reacting
- Színészvezetés felvételkor
- 16. előadás – Színészmesterség II.
- Fizikai instruálás
- Érzelmi szituáció
- Atmoszféra teremtés
- Hihetőség
- Karakterhez beszélés
- 17-18. előadás (összevont óra) – Színészvezetés
- Gyakorlati foglalkozás (helyzetgyakorlatok)
- 19. előadás – Kisjátékfilm rendezés I.
- Kísérleti vagy fikciós kisjátékfilm
- Formai és stílusbeli szabadság
- Kisjátékfilm szerkezete
- 20. előadás - Kisjátékfilm rendezés II.
- Kisjátékfilmek elemzése
- 21. előadás – Forgatás előkészítés I.
- A forgatókönyv feldolgozása
- 22. előadás – Forgatás előkészítés II.
- Helyszínkeresés, előkészítés
- Asszisztensi feladatok
- 23. előadás – Forgatás előkészítés III.
- Jelmez, casting
- Berendezés, kellék
- Gyártási terv készítés
- 24. előadás – Forgatás előkészítés IV.
- Storyboard, staging
- 25-26. előadás – Forgatás*
- 2-3 perces kisfilmek forgatása
- 27. előadás – Vágási gyakorlat
- Szempontok a kisfilm összevágásához**
- 28. előadás - Kiértékelés**
- Az elkészült kisfilm kiértékelése
* A forgatás lehet, hogy hétvégén lesz, a forgatandó filmektől függően, ez a forgatás előkészítés során kerül egyeztetésre.
* * A kisfilm összevágását a hallgató otthon végzi, amennyiben nincs rá lehetősége, akkor a vágóhallgatók segítségével készítik el a vágást a filmiskolában.
II. Szemeszter
- 1. előadás – Filmesztétika
- A vizuális történetmesélés története
- A filmnyelv születése, az orosz iskola
- A klasszikus hollywoodi elbeszélés
- Neorealizmus
- A narratív iskola
- 2. előadás - A film formanyelve
- Fikció és valóság
- Filmtér és filmidő
- 3. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek I.
- A beállítás típusa
- Objektív, szubjektív, POV, ansnitt
- Scene, shot, sequence
- Eye-level, high és low angle, "dutch" angle
- 4. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek II.
- Felvételi technikák
- Idő folytonosság, tér folytonosság
- Kapcsolódás
- Jelenetrögzítési sablonok (master, triple take)
- 5. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek III.
- A rendező és az operatőr közös munkája
- Kamera mint kifejezőeszköz
- Világítás próba
- 6. előadás – Rendezéstechnikai ismeretek IV.
- Dramatikus jelenet rendezése
- A szöveg interpretálása
- A karakter szemszöge
- Különböző stílus eszközök
- A próbák feladata, az olvasópróba
- 7. előadás – Staging I.
- A jelenet tere
- Tengely, akciótengely
- Staging alapesetek
- 8. előadás – Staging II.
- Kettőnél több szereplős stagingek
- 9. előadás – Asszisztensi feladatok I.
- Alaplisták
- Diszpós könyv
- 10. előadás – Asszisztensi feladatok II.
- Napi diszpó
- Gyártási terv
- Súlyozott költségvetés
- 11. előadás – Asszisztensi feladatok III.
- Csapó
- Script-napló
- Kisscript, nagyscript
- Blikkzűr
- 12. előadás – Asszisztensi feladatok IV.
- Költségvetés
- Gyártási ütemterv
- Napi lebontás
- Felvételi terv
- 13. előadás – Jelmeztervező óra
- A jelmeztervező munkája a filmgyártásban
- Jelmeztervező irányítása a rendező által
- 14. előadás – Díszlettervező óra
- A díszlettervező munkája a filmgyártásban
- Díszlettervező irányítása a rendező által
- Látványtervezés, virtuális tér tervezés
- 15. előadás – Stunt kordinátor óra
- A kaszkadőrszakértő munkája a filmgyártásban
- Kaszkadőrszakértő irányítása a rendező által
- 16. előadás – Videóklip rendezés
- A videóklip készítés sajátosságai
- A zeneipar működésének rövid összefoglalója
- 17. előadás – Reklámfilm rendezés
- A reklámfilmrendezés specifikusságai
- A reklámipar sajátosságai
- 18. előadás – Dokumentumfilm készítés
- A dokumentumfilm rendezés sajátosságai
- Ismeretterjesztő film
- Portréfilm, természetfilm, koncertfilm, útifilm
- Szakértői anyag, kutatási anyag
- 19. előadás – Televíziós műfajok
- One hour tv drama
- Széria
- Sitcom
- Szappanopera
- Telenovella
- 20. előadás – Televíziós műfajok
- Tévéfilm
- Sorozat pilot
- Miniszériák
- 21. előadás – Vágáselmélet I.
- Elmélete, története: Eisenstein, Kulesov, Hitchcock
- Ritmus
- Figyelemirányítás
- Motivált vágás
- Szekvenciák
- Montázs
- 22. előadás – Vágáselmélet II.
- A vágó és a rendező együttműködése
- Vágópontok
- Nézésirány
- Dialóg-ritmus
- Folytonosság
- Az élesvágás prioritása
- Vágólista
- 23. előadás – Játékfilmes vágás I.
- 24. előadás – Játékfilmes vágás II.
- 25. előadás – Forgatási gyakorlat I.
- Szituációk forgatása, ujjgyakorlat
- 26. előadás – Forgatási gyakorlat II.
- Szituációk forgatása, ujjgyakorlat
III. Szemeszter
- 1. előadás – Vizualizáció I.
- A forgatókönyv feldolgozásának lépései
- A forgatókönyv kipreparálása
- Vizuális subtext
- Revizionált felvételi lista
- 2. előadás – Vizualizáció II.
- Beállítási lista
- Staging, skicc
- Storyboard
- Végső rajzos forgatókönyv
- Vágási lista
- 3. előadás – Vizualizáció III.
- Forgatókönyv kipreparálása házi feladat megbeszélése
- 4. előadás – Storyboard készítés
- A storyboard készítés alapvető szabályai
- Frame Forge program használata
- 5. előadás – Hang I.
- Felvételi hangmérnök munkája
- A mikrofonos
- Mikrofon fajták
- Hangismeret
- Akusztika
- Hangtervezés (sound design)
- 6. előadás – Hang II.
- Utómunka hangmérnök
- Szinkronstúdió, keverő stúdió
- Zajválogatás, zörej
- Hangátírások
- Reremix
- Zajcsökkentő rendszerek (dolby, dts)
- 7. előadás – Filmzene
- A filmzeneszerzés sajátossági
- A dráma zenei feldolgozása
- Zenefelvétel
- Konzerv zene
- 8. előadás – Filmelemzés
- Filmzenei stílusok
- 9. előadás – Visual SFX I.
- Bevezetés CGI-munkába
- Ismertebb szoftverek
- Morfok és maszkok
- 10. előadás – Visual SFX II.
- 3D animáció
- 3D modellkészítés
- Motion capture
- Composite
- Camera tracking
- Render
- 11. előadás – Gyártási ismeretek I.
- A forgatókönyv feldolgozása gyártási szempontból
- Előzetes gyártási terv
- Előzetes költségvetés
- 12. előadás – Gyártási ismeretek II.
- Előkészítés
- Helyszínkeresés
- A gyártás szereplői
- Gyártásvezető, location manager
- Engedélyek
- 13. előadás – Gyártási ismeretek III.
- Technikai unit:
- Kameracsapat
- Fővilágosító, best boy, világosítók
- Fahrtmester
- Felvételi hangmérnök
- SFX technika
- Pirotechnika, fegyvermester
- 14. előadás – Gyártási ismeretek IV.
- Art department:
- Díszlettervező, kivitelező építész, berendező, kellékes
- Jelmeztervező, stylist, ruhakivitelező, öltöztetők
- Egyéb forgatási stáb:
- Smink-fodrászat, catering, állatok és idomárjaik
- Vehicle, speciális járművek, transport
- 15. előadás – Gyártási ismeretek V.
- Képi utómunka
- Muszter
- Negatív vágás
- Digitális intermediate
- A fényelés
- Megítélő kópia
- Masterprintek
- 16. előadás – Gyártási ismeretek VI.
- Hang utómunka
- Hangvágás
- Utószinkron
- Zaj-zörej
- 17. előadás – Casting, 2nd unit
- Casting ügynökségek
- A casting lebonyolítása
- Casting director
- Second unit rendezői stáb
- Akció jelenetek forgatása
- Inzertek, vágóképek, megalapozó beállítások forgatása
- 18. előadás – A producer és a gyártásvezető
- A rendező és a producer kapcsolata
- Executive producer, koproducer
- Associate producer, line producer
- A rendező és a gyártásvezető kapcsolata
- Gyártásvezető, felvételvezető, produkciós kordinátor
- Naplóvezető
- 19. előadás – Filmes jog I.
- Szerzői jogi alapok
- Filmtörvény
- Médiatörvény
- 20. előadás – Filmes jog II.
- Filmalkotás jogilag releváns szakaszai
- Filmgyártás egyes szerződései
- 21. előadás – Finanszírozás
- A pályázati rendszer bemutatása (Filmalap, Eurimages, Mediadesk, stb.)
- Szponzorok, médiatámogatók és egyéb kommunikációs befektetők
- 22. előadás – A film költségvetése
- Egy filmprodukció részletes költségvetésének bemutatása
- A költségvetés struktúrája
- 23. előadás – Előkészítés – diszpozíciós könyv I.
- Diszpós könyv készítés
- Diszpós könyv kategóriák
- 24. előadás – Előkészítés – diszpozíciós könyv II.
- A Movie Magic Scheduling program használata
- 25. előadás – Forgatási gyakorlat I.
- Szituációk forgatása, ujjgyakorlat
- 26. előadás – Forgatási gyakorlat II.
- Szituációk forgatása, ujjgyakorlat
IV. Szemeszter
Gyakorlati szakasz, amelyben a hallgatók szakmai irányítás mellett, de önállóan vesznek részt a filmkészítésben. A hallgatók közösen készítenek el egy kisjátékfilmet, amelyből minden hallgató egy részletet forgat. A hallgatók közösen készítik elő a kisjátékfilm forgatását, lehetőség szerint mindenki részt vesz minden munkafolyamatban. A szemeszter végén kerül sor a kész film elemzésére. A korábbi félévek elméleti előadásainak időpontjában történik a gyakorlati munka, azonban a forgatás várhatóan egész napos elfoglaltság lesz, a hallgatók létszámától függően egy vagy több nap.
Hétről hétre megvalósuló gyakorlati filmes részfeladatok:
1. foglalkozás – Forgatókönyv választás, development2. foglalkozás – Forgatókönyv preparálás 3. foglalkozás – Storyboard, staging
4. foglalkozás – Alaplisták, gyártási terv, napi diszpó
5 foglalkozás – Helyszínkeresés
6. foglalkozás – Casting
7. foglalkozás – Előkészítés I. – berendezés, kellék
8. foglalkozás – Előkészítés II. jelmez
9. foglalkozás – Próba
10. foglalkozás – Forgatás
11. foglalkozás – Vágás
12. foglalkozás – Hangi utómunka (zaj, zörej, zene)
13. foglalkozás – Kész film elemzése, személyes konzultáció
IV. Szemeszter Tematikája:
Valamint a szemeszter ideje alatt szakmai gyakorlat lesz, amely során a hallgatók az iskolát működtető filmstúdió aktuális projektjeiben vesznek részt.
Saját fejlesztésű kisjátékfilm forgatására is lehetőség van, amennyiben az iskolát működtető filmstúdió megvalósíthatóság és költséghatékonyság szempontjából leforgathatónak ítéli, és amennyiben a projekt alkalmas arra, hogy támogatókat szerezzünk a megvalósításához, illetve alkalmas arra, hogy a kisjátékfilm filmfesztiválokon vegyen részt.
Filmlista:
A tanfolyam profiljából következően elsősorban az amerikai szisztéma szerint készített filmek ismeretét preferáljuk, ugyanakkor az európai filmművészeti alkotások ismerete is nélkülözhetetlen a hallgatók sikeres előmenetele szempontjából.
- Slumdog Millionaire (2008) Celador Films / Film4 / Pathé Pictures International d.: Danny Boyle, w.: Simon Beaufoy, s.: Dev Patel, Freida Pinto
- Casino Royale (2006) MGM / Columbia Pictures / Eon Productions / Casino Royale Productions d.: Martin Campbell, w.: Neal Purvis, Robert Wade, Paul Haggis, s.: Daniel Craig, Eva Green, Mads Mikkelsen, Judi Dench
- Notting Hill (1999) Polygram Filmed Entertainment / Working Title Films / Bookshop Productions / Notting Hill Pictures d.: Roger Michell, w.: Richard Curtis, s.: Hugh Grant, Julia Roberts, Rhys Ifans
- Titanic (1997) 20th Century Fox / Lightstorm Entertainment / Paramount Pictures d.: James Cameron, w.: James Cameron, s.: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
- Casablanca (1942) Warner Bros. d.: Michael Curtiz, w.: Murray Burnett, Joan Alison, Julis J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, Casey Robinson (uncredited), s.: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Conrad Veidt, Peter Lorre
- Se7en (1995) New Line Cinema d.: David Fincher, w.: Andrew Kevin Walker, s.: Brad Pitt, Kevin Spacey, Morgan Freeman
Ajánlott irodalom:
- Joseph V. Mascelli: The Five C’s of Cinematography: Motion Picture Filming
Techniques (Silman-James Press, 1. kiad., 1998. jún.)
Minden, amit egy rendező és egy operatőr közös munkájáról tudni kell – képekben! - Steven D. Katz: Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen (Michael Wiese, 1991. jan. 25.)
Rendezői alapismeretek a storyboardtól a stagingen és a kameramozgatáson át a vágásig. - Szabó Gábor: Filmes könyv – Hogyan kommunikál a film? (Ab Ovo kiadó, 2001.)
Az első magyar szakkönyv a filmrendezői és operatőri munka alapjairól. - Nicholas T. Proferes: Film Directing Fundamentals: From Script to Screen (Focal Press, March 14, 2001)
Hogyan dolgozza fel a rendező a forgatókönyvet sorról sorra, beállításról beállításra. A vizualizáció és a forgatókönyv preparálás, azaz a filmrendezői munka alaptankönyve. -
Vagyóczky Tibor: Kézikönyv film- és tévéalkotóknak (Magyar Operatőrök Társasága, 2002.)
Operatőr biblia
Beiratkozás előzetes bejelentkezés alapján:
Kudor Gyöngyvér +36 70 396 7742
E-mail cím: oktatas@filmiskola.hu