Forgatókönyvíró tanfolyam



Tematika:

    1. előadás – Bevezetés

  • A forgatókönyvírás célja, folyamata
  • A forgatókönyv fejlesztés
  • Spec script
    2. előadás – Történetépítés 1.

  • Alapötlet
  • Vizualitás
  • Strange attract
  • MacGuffin
  • Suspense
  • Access character
    3. előadás – Történetépítés 2.

  • Hármas struktúra
  • Plot point, Subplot, Pinch, Mid point
  • Inciting incident
  • Érzelmi és akciószál
  • Krízis, tetőpont
  • Lezárás (Showdown)
    4. előadás – Történetépítés 3.

  • Story value
  • Roller coasters
  • Backstory
  • Short round story
  • Expozíció
  • Foreshadowing
    5. előadás – Karakterológia 1.

  • Protagonist
  • Antagonist
  • Egyéb karakter típusok
    6. előadás – Karakterológia 2.

  • Karaktertípusok változatai
  • Turn
  • Goal
  • Need
  • Change
  • Attitude
  • Point of view
    7. előadás – Karakterológia 3.

  • Karakterkutatás
  • Karakterépítés
  • Private, Personal, Professional
  • Karakterológia készítés
    8. előadás – Jelenetépítés

  • Acta, non verba
  • Jelenetstruktúrák
  • Dialóg
  • Subtext
  • Szekvenciák
  • Polarity
    9. előadás – Vizualizáció

  • Kártyarendszer
  • Outline
  • Off-screen movie
    10. előadás – Dialóg

  • Karakterek kommunikációja a filmben
  • Információközlés a közönséggel
    11. előadás – Formátum

  • A helyes forgatókönyv-formátum
  • Különböző sorozat forgatókönyv formátumok
    12. előadás – Drámai alapszituációk

  • 36 drámai alapszituáció G. Polti nyomán
    13. előadás – Ismétlés

  • Ismétlés – a forgatókönyv szerkezete
  • Workshop – ötlet fejlesztés
    14. előadás – Forgatókönyv-analízis 1.

  • Filmdráma
    15. előadás – Forgatókönyv-analízis 2.

  • Vígjáték / Romantikus filmek
    16. előadás – Forgatókönyv-analízis 3.

  • Akciófilmek
    17. előadás – Forgatókönyv-analízis 4.

  • Thriller / Suspense-thriller
    18. előadás – Forgatókönyvírói szoftverek

  • Final Draft, Movie Magic Screenwriting
  • Dramatica, Power Structure
  • Writers'Block, Storycraft
    19. előadás – Televíziós műfajok

  • One hour dramas
  • Sitcoms
  • Series, Miniseries
    20. előadás - Forgatókönyv-analízis 5.

  • Sorozat epizódok/li>
    21. előadás – Treatmentírás

  • A treatmentírás nyelvezete
  • A treatmentírás technikája
    22. előadás – Budget

  • A forgatókönyvíró mint filmgyártó
  • Alacsony, közepes, és magas költségvetésű forgatókönyvek
  • Gyártási terv
    23. előadás – Átírás

  • A forgatókönyv revizionálása
  • Az átírás folyamata
  • Script-analízis (Coverage)
    24. előadás – Eladás

  • A forgatókönyv mint önálló termék
  • A forgatókönyvhöz kapcsolódó jogok
  • Szerzői jog
    25. előadás – Két főkarakter egy történetben

  • A Double Main Character Drive: archaikus és modern filmformák
    26. előadás – Két főkarakter egy történetben

  • Egy Double Main Character Drive típusú film elemzése


Filmlista:

A tanfolyam profiljából következően elsősorban az amerikai szisztéma szerint készített filmek ismeretét preferáljuk, ugyanakkor az európai filmművészeti alkotások ismerete is nélkülözhetetlen a hallgatók sikeres előmenetele szempontjából.

  • Slumdog Millionaire (2008) Celador Films / Film4 / Pathé Pictures International d.: Danny Boyle, w.: Simon Beaufoy, s.: Dev Patel, Freida Pinto
  • Casino Royale (2006) MGM / Columbia Pictures / Eon Productions / Casino Royale Productions d.: Martin Campbell, w.: Neal Purvis, Robert Wade, Paul Haggis, s.: Daniel Craig, Eva Green, Mads Mikkelsen, Judi Dench
  • Notting Hill (1999) Polygram Filmed Entertainment / Working Title Films / Bookshop Productions / Notting Hill Pictures d.: Roger Michell, w.: Richard Curtis, s.: Hugh Grant, Julia Roberts, Rhys Ifans
  • Titanic (1997) 20th Century Fox / Lightstorm Entertainment / Paramount Pictures d.: James Cameron, w.: James Cameron, s.: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
  • Casablanca (1942) Warner Bros. d.: Michael Curtiz, w.: Murray Burnett, Joan Alison, Julis J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, Casey Robinson (uncredited), s.: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Conrad Veidt, Peter Lorre
  • Se7en (1995) New Line Cinema d.: David Fincher, w.: Andrew Kevin Walker, s.: Brad Pitt, Kevin Spacey, Morgan Freeman


Ajánlott irodalom:
  • Dave Trottier: The Screenwriter’s Bible – The Complete Guide to Writing, Formatting and Selling Your Script (Silman-James Press, 4. kiad., 2005. aug. 20.)
    Ahogy a címe is mutatja alapkönyv, mindent, valóban mindent tartalmaz, amit egy kezdő forgatókönyvírónak tudnia kell az alapok elsajátításától egészen a sztori eladásáig.
  • Linda Palmer: How to Write It, How to Sell It (St. Martin’s Griffin, 1. kiad., 1998. máj. 15.)
    Leginkább a formatting, azaz a forgatókönyv helyes formátuma: a külcsíny a könyv témája, de ebben a legalaposabb minden könyv közül.
  • Donna Cooper: Writing Great Screenplays for Film and TV (Arco, 2. kiad., 1997. aug. 1.)
    A forgatókönyvek belső felépítésére, a feszültség emelésének módozataira ad gyakorlatias tanácsokat.
  • Robert McKee: Story (Regan Books, 1. kiad., 1997. dec. 17.)
    Haladó, az alapelveket behatóan ismerő filmíróknak ajánlható szakkönyv. Nekik viszont „kötelező”.
  • Syd Field: Screenplay: The Foundation of Screenwriting Step by Step Guide from Concept to Finished Script (Dell Revised Expanded, 1984. júl.)
    Kezdő íróknak ajánlott, a professzionális filmírás alapjait bemutató szakkönyv.
  • Linda Seger: Making a Good Script Great (Samuel French; 2nd edition, November 1994)
    Struktúra és karakterológia – más szemszögből, sok példával.
  • Karl Iglesias: The 101 Habits of Highly Successful Screenwriters (Adams Media, October 2001)
    A forgatókönyvírás komoly munka, sőt életforma. A legsikeresebb amerikai filmírók mesélik el, hogy ők hogyan is dolgoznak. Tanulságos!
  • Paul Joseph Gulino: Screenwriting: The Sequence Approach (Continuum, 2004)
    Az egészestés mozifilmet 100 éve 8 szekvenciában írják. A 3 Act a Broadway-írók ajándéka a hangosfilm megszületésekor. De a szekvencia azóta is él, sőt, ez az a módszer, ami világos fókuszt biztosít a történetvezetésben, és ez az, ami feloldja az ún. második felvonás-paradoxont.


Beiratkozás előzetes bejelentkezés alapján.


Tel: Kudor Gyöngyvér +36 70 396 7742


E-mail cím: oktatas@filmiskola.hu