Forgatókönyvíró tanfolyam
Tematika:
- 1. előadás – Bevezetés
- A forgatókönyvírás célja, folyamata
- A forgatókönyv fejlesztés
- Spec script
- 2. előadás – Történetépítés 1.
- Alapötlet
- Vizualitás
- Strange attract
- MacGuffin
- Suspense
- Access character
- 3. előadás – Történetépítés 2.
- Hármas struktúra
- Plot point, Subplot, Pinch, Mid point
- Inciting incident
- Érzelmi és akciószál
- Krízis, tetőpont
- Lezárás (Showdown)
- 4. előadás – Történetépítés 3.
- Story value
- Roller coasters
- Backstory
- Short round story
- Expozíció
- Foreshadowing
- 5. előadás – Karakterológia 1.
- Protagonist
- Antagonist
- Egyéb karakter típusok
- 6. előadás – Karakterológia 2.
- Karaktertípusok változatai
- Turn
- Goal
- Need
- Change
- Attitude
- Point of view
- 7. előadás – Karakterológia 3.
- Karakterkutatás
- Karakterépítés
- Private, Personal, Professional
- Karakterológia készítés
- 8. előadás – Jelenetépítés
- Acta, non verba
- Jelenetstruktúrák
- Dialóg
- Subtext
- Szekvenciák
- Polarity
- 9. előadás – Vizualizáció
- Kártyarendszer
- Outline
- Off-screen movie
- 10. előadás – Dialóg
- Karakterek kommunikációja a filmben
- Információközlés a közönséggel
- 11. előadás – Formátum
- A helyes forgatókönyv-formátum
- Különböző sorozat forgatókönyv formátumok
- 12. előadás – Drámai alapszituációk
- 36 drámai alapszituáció G. Polti nyomán
- 13. előadás – Ismétlés
- Ismétlés – a forgatókönyv szerkezete
- Workshop – ötlet fejlesztés
- 14. előadás – Forgatókönyv-analízis 1.
- Filmdráma
- 15. előadás – Forgatókönyv-analízis 2.
- Vígjáték / Romantikus filmek
- 16. előadás – Forgatókönyv-analízis 3.
- Akciófilmek
- 17. előadás – Forgatókönyv-analízis 4.
- Thriller / Suspense-thriller
- 18. előadás – Forgatókönyvírói szoftverek
- Final Draft, Movie Magic Screenwriting
- Dramatica, Power Structure
- Writers'Block, Storycraft
- 19. előadás – Televíziós műfajok
- One hour dramas
- Sitcoms
- Series, Miniseries
- 20. előadás - Forgatókönyv-analízis 5.
- Sorozat epizódok/li>
- 21. előadás – Treatmentírás
- A treatmentírás nyelvezete
- A treatmentírás technikája
- 22. előadás – Budget
- A forgatókönyvíró mint filmgyártó
- Alacsony, közepes, és magas költségvetésű forgatókönyvek
- Gyártási terv
- 23. előadás – Átírás
- A forgatókönyv revizionálása
- Az átírás folyamata
- Script-analízis (Coverage)
- 24. előadás – Eladás
- A forgatókönyv mint önálló termék
- A forgatókönyvhöz kapcsolódó jogok
- Szerzői jog
- 25. előadás – Két főkarakter egy történetben
- A Double Main Character Drive: archaikus és modern filmformák
- 26. előadás – Két főkarakter egy történetben
- Egy Double Main Character Drive típusú film elemzése
Filmlista:
A tanfolyam profiljából következően elsősorban az amerikai szisztéma szerint készített filmek ismeretét preferáljuk, ugyanakkor az európai filmművészeti alkotások ismerete is nélkülözhetetlen a hallgatók sikeres előmenetele szempontjából.
- Slumdog Millionaire (2008) Celador Films / Film4 / Pathé Pictures International d.: Danny Boyle, w.: Simon Beaufoy, s.: Dev Patel, Freida Pinto
- Casino Royale (2006) MGM / Columbia Pictures / Eon Productions / Casino Royale Productions d.: Martin Campbell, w.: Neal Purvis, Robert Wade, Paul Haggis, s.: Daniel Craig, Eva Green, Mads Mikkelsen, Judi Dench
- Notting Hill (1999) Polygram Filmed Entertainment / Working Title Films / Bookshop Productions / Notting Hill Pictures d.: Roger Michell, w.: Richard Curtis, s.: Hugh Grant, Julia Roberts, Rhys Ifans
- Titanic (1997) 20th Century Fox / Lightstorm Entertainment / Paramount Pictures d.: James Cameron, w.: James Cameron, s.: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
- Casablanca (1942) Warner Bros. d.: Michael Curtiz, w.: Murray Burnett, Joan Alison, Julis J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, Casey Robinson (uncredited), s.: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Conrad Veidt, Peter Lorre
- Se7en (1995) New Line Cinema d.: David Fincher, w.: Andrew Kevin Walker, s.: Brad Pitt, Kevin Spacey, Morgan Freeman
Ajánlott irodalom:
- Dave Trottier: The Screenwriter’s Bible – The Complete Guide to Writing, Formatting and Selling Your Script (Silman-James Press, 4. kiad., 2005. aug. 20.)
Ahogy a címe is mutatja alapkönyv, mindent, valóban mindent tartalmaz, amit egy kezdő forgatókönyvírónak tudnia kell az alapok elsajátításától egészen a sztori eladásáig. - Linda Palmer: How to Write It, How to Sell It (St. Martin’s Griffin, 1. kiad., 1998. máj. 15.)
Leginkább a formatting, azaz a forgatókönyv helyes formátuma: a külcsíny a könyv témája, de ebben a legalaposabb minden könyv közül. - Donna Cooper: Writing Great Screenplays for Film and TV (Arco, 2. kiad., 1997. aug. 1.)
A forgatókönyvek belső felépítésére, a feszültség emelésének módozataira ad gyakorlatias tanácsokat. - Robert McKee: Story (Regan Books, 1. kiad., 1997. dec. 17.)
Haladó, az alapelveket behatóan ismerő filmíróknak ajánlható szakkönyv. Nekik viszont „kötelező”. -
Syd Field: Screenplay: The Foundation of Screenwriting Step by Step Guide from Concept to Finished Script (Dell Revised Expanded, 1984. júl.)
Kezdő íróknak ajánlott, a professzionális filmírás alapjait bemutató szakkönyv. -
Linda Seger: Making a Good Script Great (Samuel French; 2nd edition, November 1994)
Struktúra és karakterológia – más szemszögből, sok példával. -
Karl Iglesias: The 101 Habits of Highly Successful Screenwriters (Adams Media, October 2001)
A forgatókönyvírás komoly munka, sőt életforma. A legsikeresebb amerikai filmírók mesélik el, hogy ők hogyan is dolgoznak. Tanulságos! -
Paul Joseph Gulino: Screenwriting: The Sequence Approach (Continuum, 2004)
Az egészestés mozifilmet 100 éve 8 szekvenciában írják. A 3 Act a Broadway-írók ajándéka a hangosfilm megszületésekor. De a szekvencia azóta is él, sőt, ez az a módszer, ami világos fókuszt biztosít a történetvezetésben, és ez az, ami feloldja az ún. második felvonás-paradoxont.
Beiratkozás előzetes bejelentkezés alapján.
Tel: Kudor Gyöngyvér +36 70 396 7742
E-mail cím: oktatas@filmiskola.hu